maanantai 30. maaliskuuta 2015

Motivaatio - se sisäinen voima

Hyvää huomenta ja alkanutta viikkoa!


Sain toiveen kirjoittaa aiheesta motivaatio. Mistä sitä voi hakea ja miten sen saa pidettyä? Kinkkinen kysymys ja hyvin yksilöllistä, mutta kirjoitan omasta näkökulmastani. Oma motivaationi on tällähetkellä pääosin korkealla, mutta minullakin on huonoja hetkiä. Kukaan ei ole täydellinen tai superihminen, kaikilla on se palo sisällään, se vaan pitää löytää!



Aamusali


Tässä on asia, jonka kanssa minun pitää todella hakea sitä motivaatiota. Tänäänkin herätys oli 5:00 ja väsymys oli suuri, mutta salille oli mentävä kun näin oli suunniteltu. Vastahakoisesti pakkasin aamulla salikassin ja hurautin toimistolle, eikä toimistolla enää ketuttanut ajatus niin paljoa. Mistä sain motivaation? Onnistumisista ja liikunnasta tulevasta hyvästä olosta. Mielessäni spiikkasin itselleni että "Hei.. Siitä tulee hyvä fiilis, se auttaa heräämiseen ja saat taas onnistumisen tunteen kun se on tehty!" Voi kuulostaa muiden korviin mahdottomalta jos ei ole jo hurahtanut liikuntaan, mutta itse tosiaan ainakin herään paremmin kun aamulla vähän jumppaan ja päivä alkaa mukavasti. Etenkin näin maanantaisin se tekee hyvää, koska useimmiten maanantai ei ole p***amaanantai kun sen aloittaa salilla. Try it!

Motivaation hakeminen palkitsemisella


Moni hakee motivaatiota itsensä palkitsemisella, mutta se ei aina ole hyvä tapa. Itse teen samaa edelleen, mutta palkitsen itseni sillä onnistumisen tunteella. Itsensä motivoiminen esimerkiksi herkuilla ei ole hyvä. "Koska kävin liikkumassa näin paljon, saan syödä tämän suklaapatukan!" Ei ei ei.. Jos haluat motivoida itseäsi palkitsemisella, palkitse itsesi jollain hyvällä tavalla. "Kävin salilla, saan löhötä tunnin sohvalla tai ostaa itselleni topin." Toki tämä ostaminenkaan ei aina ole hyvä jos on tällainen shopaholic kuin minä.

Motivoiminen edistymisellä


Minua motivoi myös edistyksen näkeminen vaikkei se tapahdukaan nopeasti. Tänään salilla totesin, että alatalja sujui jo 30kg:llä vaikka aikaisemmin se on liikkunut vain 20 tai 25kg:lla. On hieno tunne, kun huomaa edistyvänsä, huomaa että siitä liikkumisesta on ollut hyötyä. Peili ja vaaka toimii tässä myös hyvin: Hae peilistä niitä edistymisen merkkejä tai vaa'asta niitä pudonneita kiloja tai edes grammoja, pienikin pudotus on edistystä! Mitat - ota lähtömitat ja mittaa itsesi vaikka kerran kuukaudessa. Mittaaminen on helpoin tapa nähdä edistystä, koska mitoissa näkyy herkemmin muutos kiinteytymisen muodossa, toisin kuin esim vaa'assa. Älä kuitenkaan takerru tähän liikaa tai se vie motivaation, koska edistys ei todellakaan tapahdu päivässä. Käytä tätä vain harvoin, että edistys todella näkyy.

Väsymys ei ole syy perua liikuntasuunnitelmia


Olen itse päättänyt, että psyykkinen väsymys ei ole syy olla lähtemättä salille tai jumppaan. Monesti kun minua väsyttää, ei motivaatio ole myöskään korkealla, mutta jälleen kerran pakotan itseni menemään. Jos väsymys tuntuu olevan este liikkumiselle, yritä muistaa miten energinen olo sinulle tulee liikkumisen jälkeen. Jos olet "masokisti" niinkuin minä, muista millainen ihanan tuskainen HYVÄ kipu salilla käymisestä tulee, loisto tunne! Jos nämä eivät auta, käytä yllämainittua palkitsemista. Fyysinen väsymys onkin sitten asia erikseen ja se miten tunnistaa kumpi on kyseessä. Tunnistamisen oppii vain pikkuhiljaa, mutta 99% se väsymys on psyykkistä!

Aloita lapsen askelin


Älä aseta itsellesi liian suuria tavoitteita / vaatimuksia: Aloita pienestä ja kapua ylöspäin pienin askelin. Kaikki aloittavat joskus ja kaikki ovat alottelijoita joskus, joten kaikilla on ollut käytössä pienet painot. Painonpudotuksessa on hyvä asettaa vaikka jopa vain muutaman kilon etappeja. Tottakai voi olla se päätavoite, mutta aseta sinne välietappeja jotka ovat helpompi saavuttaa. Tällä tavalla saat elämään lisää onnistumisen tunteita ja motivaatiotakin.

Ole itsellesi armollinen


Tästä jo jossain postauksessa kirjoitinkin. Älä vedä dieettiä äärirajoilla vaan pidä vaikka kerran viikossa herkkupäivä jolloin voi ottaa iisimmin. Tässä pitää toki ottaa huomioon jos on esimerkiksi paha sokeriaddikti niinkuin minä, silloin voi totaalinen stoppi / lakko tehdä hyvää, mutta vain hetkellisesti. Kaloreitakin laskiessa on pidettävä ns kaloripäivä kerran viikossa, ettei kroppa ehdi tottua pienempiin kalorimääriin ja ala toimimaan säästöliekillä. Älä silti vedä överiksi niitä herkkupäiviä vaan pidä kohtuus mielessä. Hae vaihtoehtoja todella epäterveellisille ruuille ja hae niistä se mielihyvä. Älä sorra itseäsi jos lipsahdat vaan hyväksy se ja jatka pää pystyssä eteenpäin, älä jää vellomaan epäonnistumisiin!

EI superdieeteille tai tilapäisille dieeteille


Minun henkilökohtainen mielipide on se, että pikadieetit ja kaikenmaailman superdieetit on potaskaa! Hae elämäntapamuutoksia ja tämän kautta pysyvää muutosta. Pikadieetillä saat varmasti tuloksia, mutta ne tulee sitten hyvin nopeasti takaisin, joten muuta tapojasi pikkuhiljaa, älä vaadi liikoja ja anna palaa! Näin tiedossa on pysyvää tulosta / muutosta ja opit samalla terveellisemmän elämäntavan! Tämä on vain minun henkilökohtainen mielipide ja ne jotka haluavat nopeasti tulosta (Esim häitä varten) voivat sen tehdä, mutta älkää jättäkö sitä siihen!

Alku on aina vaikea


Aloitus / aikaansaaminen on aina se vaikein. Mikään ei ole helppoa alkuun ja silloin ei auta muu kuin itsekuri ja taistelu. Laihduttamiseen ei ole oikotietä tai matalinta aitaa! Tavoittele korkealle ja älä mene sieltä missä aita vaikuttaa matalimmalta, koska se kostautuu. Lupaan, että kun saat itsesi alkuun, se helpottaa päivä päivältä ja lopulta se on jo ihan arkea. Pystyt siihen!





Aloita tänään, älä huomenna! Olet itsesi herra!


Love,
Me

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti