tiistai 17. maaliskuuta 2015

Vaatteita ja ryhmäliikuntaa kehonhuollon muodossa

Tästä puuttuu vielä neljät farkut.
Yksi laihduttamisen huonoja puolia on vaatekaapin totaalinen uusiminen. Olen sitä tehnyt pikkuhiljaa ja pääosin ostaen uusia kirpputorilta ja myyden vanhoja siellä myös. Ei ole mielestäni mitään järkeä ostaa kaikkia kaupasta useita kertoja kun tietää että ne jää kohta taas isoiksi. Thank god for FB kirpparit. Aina kuukauden parin välein on tullut siivottua vaatekaappia ja tein sen taas eilen. Farkkuja löytyi about 15 paria joista jopa kolmet raaskin laittaa kirppikselle myyntiin, koska olivat selkeästi aivan liian isoja. Muutamat ovat vielä "tavoitefarkkuja" tulevan varalle. Laitoin myyntiin myös caprit ja suorat housut ja aika nopeesti sieltä jo puolet myinkin.

Kävin tyhjäämässä ystävän vaatekaapin kun hän lajitteli omia isoja vaatteitaan kirpputorille. Kaksi isoa kassillista vaatetta raahasin kotiini ja totesin että nyt ei taas tarvitse vaatetta shoppailla hetkeen. Onneksi on siis ystäviä joilla on vastaava projekti ja joiden kanssa ollaan ns eri vaiheissa. Sain itselleni mm. kivasti kesävaatetta, mekkoa ja sen sellaista. Kiitos hänelle ;)

Treenivaatteet


Alkuun olin vahvasti sitä mieltä että treenihousuina pidetään Lonsdalen collareita, ei mitään muuta. Naureskelin mielessäni ihmisille jotka pomppivat trikoissa salilla ja ryhmäliikunnassa, sillä en ymmärtänyt mikä niiden funktio on, miksi kaikki käyttävät niitä. Hiljan se on valjennut minulle ja nyt omistankin jo kolmet trikoot. Mitää? Onhan se mukavampi niissä treenata, myönnän, ei ole lahkeet tiellä eikä kokoajan tarvitse olla nostelemassa painavia collareita. Näytän kyllä aavistuksen hölmöltä trikoot ja koon 42 kengät jalassa, kanootti mikä kanootti, mutta onneksi salilla käymisen päällimmäinen tarkoitus ei ole kai hyvältä näyttäminen. Tästä päästäänkin siihen että en ymmärrä miksi akat maalaavat naamansa salille? Siihen aiheeseen en kyllä keskity sen enempää. Ei vain pysty ymmärtämään, mutta jos sinulla on joku hyvä perustelu tähän, laita se ihmeessä kommentteihin. Kiinnostais kovasti!

Vinkkinä on että parhaat paikat tilata treenikuteita on Sportsdirect ja Fitnesstukku. Sportsdirectiltä saa hyvää merkkivaatetta todella hyvään hintaan. Esim Lonsdale on heidän omassa omistuksessaan ja hinnat ovat naurettavan halpoja. Everlastia he eivät sitten toimita Suomeen koska, heillä ei ole lisenssiä siihen täällä. Fitnesstukulta saa myöskin merkkitavaraa, aavistuksen kalliimmalla, mutta muistahan että sieltä saa myös ostohyvitystä.

Ryhmäliikuntaa kehonhuollon muodossa


BodyRoll -rullahieronta


Tätä olen nyt harrastanut jo kolme kertaa ja ai jumankekka kun tekee hyvää. Ajoittain helvetin kivuliasta, mutta jos on yhtään lihasjumeja, tämä on mahtava! Ensimmäiset kaksi tuntia kävin lainaten liikuntakeskuksen rullia, mutta sitten innostuin tilaamaan oman. Ompu:n TriggerRoller oli oikein hyvä ostos ja niitäkin saa siis Fitnesstukulta hintaan 45,90e. Rulliahan on monenlaisia ja niistä on vain valittava itselleen sopiva. Oman liikuntakeskuksen rullat ovat pitkiä ja tasaisia, mutta noilla pahkuraisilla rullilla saa hieronnan paremmin syviin lihaksiin (ja paljon kivuliaammin, heh). Onpa härskin kuulosta tekstiä, eikö?

Näillä rullahieronta tunneilla käydään läpi koko kroppa, jalkapohjia myöten. Alussa vetäjä kyselee onko jollain jotain tiettyjä alueta mihin haluaisi keskittyä ja tunti osittain rakentuu sen perusteella. Eilen keskityttiin eniten jalkoihin. Suosittelen tätä kaikille joko tuntina (jos sellaisia löytyy sieltä missä käyt) tai sitten ihan kotosalla. Hyvä korvike hierojalla käymiselle!

Bodyjooga


Tämän tunnin kanssa tein sen virheen, että menin sinne suoraan ensimmäisen pump tuntini jälkeen. Toki minulla oli kaikki paikat aivan hapoilla ja bodyjooga oli enemmänkin tärinäjumppaa. Tämä oli kuitenkin aivan loistava rentoutuskeino. Vaikeita oli tietenkin sillat ja muut lihaksia vaativat liikkeet, hienoja nimiä en näille muista. Hengitystekniikat ja rentoutusosuudet olivat siis lemppareitani. Tällaisilla tunneilla oppii vähän paremmin myös tuntemaan omaa kehoaan. Ongelmani on, etten täysin osaa vielä edes paikantaa missä mikäkin liike edes tuntuu tai missä joku kipu tuntuu. Sekin on parantunut ajan kanssa, muttei vielä ole täydellistä. Tämä tunti oli siis joogaa erilaisilla liikkeillä, jotka vaativat myös vähän voimaa ja etenkin tasapainoa. Ensimmäinen kertani joogaamassa ja olin kovin skeptinen, mutta kyllä menen tänne vielä toiste, en tosin suoraan pumpin jälkeen!

Venyttely ja syvävenyttely


Nämä ovat myös mainioita kehonhuolto tunteja. Venyttely oli enemmänkin lyhyempiä venytyksiä, kun taas syvävenyttelyssä pidettiin venytyksiä hyvinkin pitkään. Syvävenyttelyssä keskityttiin myös enemmän niihin syviin lihaksiin. Tätähän voi harrastaa toki ihan kotioloissa, mutta itse en ainakaan saa kotona aikaiseksi. Näitä aion hyödyntää etenkin kuntosalin tai muun lihaskuntoharjoittelun jälkeen. Joka kerta kun olen käynyt, ei ole tullut lihasjumeja vaikka esim kerran oli jalkatreeni ennen venyttelyä. Kaikkien pitää muistaa venytellä edes vähän, koska se säästää monesti kauheilta lihasjumeilta ja kivuilta. Lisäksi oppii tosiaan tuntemaan sitä omaa kehoa aina aavistuksen enemmän!

Kokeile rohkeasti


Tästä ryhmästä on vielä käymättä pilates ja se onkin sitten ensiviikon puolella ja kerron siitä toki silloin lisää. Nämä ovat nyt tällaisia lyhyitä suppeita mielipiteitäni eri tunneista ja kaikkea kannattaa kuitenkin kokeilla. Tietenkin eri ihmiset tykkäävät eri asioista ja koskaan ei voi tietää jos ei lähde kokeilemaan. Itse olen kauhulla mennyt mm. Zumbaan, Fit Danceen ja Bodyjoogaan, mutta yllätyksekseni tykkäsin niistä kaikista.

Flashback from the past


"Haluaisin alkaa laskemaan kaloreita, muttei minusta ole täyttämään niitä jonnekin päivästä toiseen.." Näinpä maaliskuun 2014 alusta lähtien T alkoi täyttää Kiloklubia puolestani. Kiltisti hän sitä täytteli kuukausitolkulla, kerroin vain mitä söin ja vastahakoisesti pyrin punnitsemaan kaiken mitä suuhuni työnsin. Ei, SITÄ ei voi oikein punnita eikä sitä missään nimessä niellä. Muah.

Parin kuukauden jälkeen totuin punnitsemiseen ja rohkaistuin itse kirjaamaan omat syömiseni. Voi olla että T ilmoitti, että nyt loppu ja oli pakko alkaa tekemään sitä itse ja kiukuttelua oli kyllä havaittavissa aika ajoin. Alkuun käytimme molemmat pitkään Kiloklubia, mutta tästä siirryimme maksulliseen Kalorilaskuriin ja siitä vielä Sulamoon kun se avattiin. Totesimme, että vaikka kiloklubi on hyvä ja kaikenlisäksi ilmainen, oli kalorilaskurin puolella ruokia paremmin ja oikeammilla arvoilla. Olihan kalorilaskuri myös halvempi, kun kiloklubin maksullinen versio, joten en kadu yhtään tätä vaihdosta.

Kaiken 31kg olen siis pudottanut pääosin vain kaloreita laskemalla. Periaate on se, että syö mitä vain, kunhan kalorimäärät pysyvät kurissa. Ensimmäisen 8-9kk aikana en edes liikkunut vaan pudotin painoa vain syömisiä muokkaamalla. Tämän jälkeen kuvioihin tuli sali ja muu liikunta ja paino onkin sen jälkeen pudonnut hitaammin. Tottakai kun lihasta tulee myös pikkuhiljaa lisää vaikka rasva palaakin. Olen aikaisemmin kokeillut monia laihdutusmuotoja kuten karppaamista ja ne ei mielestäni ole olleet pysyviä ratkaisuja. Tarkoitus on kuitenkin pitää ne liikakilot poissa, joten tilapäiset laihikset eivät ole se juttu.

Aion laskea kaloreita vielä pitkään, koska se tulee jo selkärangasta ja tiedostan, että minulla on hyvin suuri riski sortua taas mässäilyyn. Näin saan pidettyä syömiset kurissa ja painon siinä missä se onkin.

Takaisin tähän hetkeen


Tänään on taas vuorossa kuntosalitreeniä ystäväni N:n kanssa. En muista mikä lihasryhmä oli vuorossa, mutta eiköhän se selviä. Nyt jatkan kiltisti työpäivää ja odotan auringonpaistetta ja iltaa. Saisikoha sitä käytyä lenkilläkin salin lisäksi tai siivottua sen kodin niinkuin aikaisemmassa postauksessa väitin tekeväni, koska tietenkin se jäi tekemättä. Päivässä on vain tietty määrä tunteja, eikä kaikkea aina ehdi tehdä..

Ihanaa tiistaita kaikille! Toivottavasti tämä ei ole kenenkään toinen maanantai.. Think positive! <3

Love,
Me


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti