sunnuntai 12. huhtikuuta 2015

Lapset eivät ole este vaan tekosyy!

Taas yksi viikko takana..


Eilen juostiin pitkin Tamperetta pää kolmantena jalkana ja kotona nukahdinkin yhdeksältä kuin mikäkin vauva. (Sain myös matskua uusiin blogipostauksiini, niiih..) Univelkaa selvästi oli, koska kahdeksalta T:n minua herättäessä, väsytti vielä aivan hirvittävästi, mutta silti nousin ylös aamulenkille. Tuskainen aamulenkki pahan olon kera ja aamupäivällä salille. Reeni ei kulkenut ei sitten prkl ollenkaan. joten ärsyyntyneenä jätin viimeisen liikkeen ohjelmasta jopa tekemättä ja painuin saunaan. Kauppareissun jälkeen vedinkin loppuillan lepaa tähän asti. Ei ole ilmeisesti kroppa ihan vielä palautunut sairastelusta, mutta on se alettava taas painamaan, että tulokset saadaan takas samoihin kun 3vk sitten. Jännästi ottaa takapakkia jo kolmessa viikossa ja paljon, plah.

Lenkillä olen nyt käynyt päivittäin jopa pari eri mittaista lenkkiä päivässä, huomenna alan taas juoksemaan vaikkei kunto kestäisikään. Ensiviikkoa odotan innolla, koska pääsen taas reenaamaan kunnolla ja toivottavasti en taas tule kesken viikon kipeäksi.

Vähän alustavasti puheltiin ystäväni kanssa että hän alkaa potkimaan minuu persiille ja pitämään minulle kunnon reenejä kun itse tervehtyy, ns PT:n asemassa. Olen jopa lämmennyt ajatukselle PT:stä, koska haluan tuloksia pitkäjänteisesti ja nykyisellä ohjelmalla ja itse toimimalla se ei tunnu oikeen onnistuvan. Tämän ystävän kanssa on oikeesti mukava treenata ja hälle en uskalla urputtaa vastaan, joten diili on mainio. Paranemisia sinne <3

Lapset eivät ole este vaan tekosyy!


Olen kuullut valitusta monen monelta äidiltä, että ei voi liikkua tai elää terveellisesti, koska on lapsia. Mitä pienempiä lapsia on, sitä enemmän tällaista valitusta tuntuu kuulevan. Halusinkin vähän kirjoittaa aiheesta, koska olen tässä asiassa täysin eri mieltä vaikken voikaan täysin laittaa itseäni näiden ihmisten kenkiin. Meilläkin on lapsia, mutta he eivät valitettavasti asu kanssamme täyspäiväisesti eivätkä enää ole niin pieniä.

Päätin kuitenkin ottaa teille esimerkkejä, mahdolliseksi motivaattoriksi, eräistä ystävistäni. He ovat kaikki pienten lasten vanhempia, eri ikäisten lasten ja eri elämäntilanteissa. Kaikki ovat omalla tahollaan välillä todella kiireisiä, mutta pitävät itsestään silti kaikin tavoin huolta. Tässä pieni kysymyspatteri ja heidän vastauksiaan!

Äiti 30v, lapsi 5,5kk


Kuka olet ja ketä kuuluu perheeseesi?
- Olen 30vuotias yksinhuoltaja Hyvinkäältä. 
Poika 5,5kk ja lapinporokoira 1v10kk

Käytkö töissä? Jos et, olisiko tarkoitus palata töihin?
- Tällä hetkellä olen vielä vanhempainvapaalla syksyyn asti. Töihin on palattava syksyllä. Kortilla on kaksi puolta; on kiva palata töihin. Tykkään töistäni, asiakkaistani sekä kolleegoista. Toki pojan hoitoon jättäminen tuntuu pahalta.

Mitä mieltä olet väitteestä "Lasten, etenkin pienten lasten, vanhempana ei ehdi liikkua!" ?
- Varmasti väite pätee tietyntyyppisiin perheisiin. On erilaisia elämäntilanteita; kaikilla ei ole tukiverkostoa, ei välttämättä varaa hankkia ulkopuolista lastenhoitajaa. Voi olla lapsilla erityistarpeilla jne. Pitkät työmatkat ja työajat voivat myös rajoittaa arkisin ajankäyttöä.
Jos yhteistä aikaa kotona lasten kanssa on esim 2 tuntia päivässä, niin varmasti tämän ajan haluaa käyttää lasten kanssa touhutessa.
Mutta näissäkin tapauksissa varsinkin jos on kahden aikuisen talous, on varmasti mahdollista käydä esim lasten nukkumaanmenon jälkeen lenkillä. 

Sinulla on pieni lapsi, miten uskot imetyksen vaikuttavan ruokavalioosi ja liikkumiseesi?
- Syön ja juon aikalailla mitä tahdon. Pääsia on kuitenkin että syö ja juo, että maitoa riittää lapselle. Pojan ollessa pieni (alle 4kk) kokeilin jättää ruokavaliosta pois yleisempiä mahavaivan-aiheuttajia kuten kahvi, suklaa, sipuli, paprika jne, mutta koska masuvaivat eivät näistä johtuneet, palasivat nämä aika pian takaisin kehiin.

Liikkumiseen jo fysiikan puolesta vaikuttanut - Maitoa täynnä olevat tissit eivät innosta pomppimaan / juoksemaan varsinkaan jos ei ole kunnolla todella tukevia liivejä. 
Myös se, että rankkaa urheilua ei suositella imettävälle on kaikunut takaraivossa. 

Millä tavoin sinä harrastat liikuntaa?
- Arki - ja hyötyliikunta on osa jokapäiväistä elämää. 2-3h päivässä ulkoilua koiran (ja vaunujen kanssa). Jaksamisen mukaan myös sillointällöin käyn mm tanssitunneilla. 
Kevät ollaan myös käyty vauvauinnissa kerran viikossa 

Kuinka usein harrastat liikuntaa viikossa?
- Jokapäivä. Joka säässä. Koira ei kysele :) 

Millaisia liikuntavälineitä sinulla on kotona ja käytätkö niitä? Kuinka usein?
- Kotoa löytyy foamroller sekä kahvakuula. Niitä varten on tehty koti-ohjelma personal trainer Pian kanssa ja tarkoitus olisi se 2-3kertaa viikossa tämä tehdä. Kuitenkin itseään ja omaa jaksamistaan kuunnellen.

Miten pidät ruokavaliopuolen kunnossa?
- Tällähetkellä tavoitteena on ylipäätänsä syödä tarpeeksi ja monipuolisesti.

Käytätkö lisäravinteita?
- Käytän fitlinen ravintolisiä. Näitä uskaltaa imettäessäkin käyttää, koska ovat vesiliukoisia joten rintalapselle ei ole näistä tutkitusti haittaa.

Onko sinulla esimerkiksi personal trainer?
- Tällä hetkellä ei ole - neuvottelut on kuitenkin käynnissä :)

Mistä löydät motivaation kiireisimpinä aikoina?
- Koira ei edelleenkään kysele. Ja se hyvä olo mikä tulee lenkin / treenin jälkeen motivoi kyllä seuraavallekin kerralle. Tai katson raskautta edeltäviä "lähtötilannekuvia". Tosin tällöin motivaatio on saanut olla kadoksissa ja kauan ;) 

Mitä luulet, "kärsiikö" lapsesi siitä että pidät itsestäsi huolta liikunnalla?
- Ei varmasti kärsi. Lapsi menee lenkeillä mukana, ja kotitreenissä on usein lisäpainona esim hyvää huomenta/askelkyykyt/kyykyt jne.
Lapselle tekee myös hyvää olla välillä tutun ja luotettavan hoitajan huomassa.
Kun äiti (/vanhemmat) voivat hyvin, voi lapsikin hyvin.

Liikkuva ihminen voi yleisesti ottaen henkisesti ja fyysisesti paremmin, ja ainakin itse myös syön terveellisemmin kuin liikun. Tämä kaikki vaikuttaa mm myös yöuneni laatuun joka vaikuttaa jaksamiseeni. 

Miten aiot jatkaa tätä elämäntapaa töihin palattuasi?
- Arkiliikunta tulee takuulla jatkumaan. 
Tavoitteena on kerran viikossa käydä ohjatulla liikuntatunnilla, mikäli jostain lähisalin lukkarista mieleistä ohjelmaa löytyy. 
Myös yksi mahdollisuus on esimerkiksi käydä töissä työpaikan kuntosalilla lounastauoilla suorittamassa salitreeni. Nähtäväksi jää. 

Miten pystyt tähän kaikkeen?
- Muistuttamalla itseäni siitä mihin olen jo päässyt sekä siitä, että hyvin voivat vanhemmat / vanhempi jaksaa olla hyvä vanhempi myös jälkikasvulleen.

Mitä sanoisit muille äideille, tai miksei isillekin, vastaavassa elämäntilanteessa?
- Etsikää se oma tapa liikkua. Alku voi olla vaikeaa, mutta niin se on ilman lastakin. Lapset voi ottaa mukaan treeneihin - penkkipunnerrusta voi tehdä vaikka leikkipuistossa, ja kyykyissä lapset ovat vaan hyvänä lisäpainona. Jos lapset on jo vanhempia, niin hylkää se puhelin hetkeksi ja olkaa hippaa. Ja ennenkaikkea hankkikaa kunnon ulkoiluvarusteet myös itsellenne. 

Olen entinen sohvaperuna, pizzansyöjä ja tupakoitsija. Kävin useamman kerran kuussa viihteellä ja välillä aika isollaki kädellä. 

Edelleen nk. paheita on, mutta voin tällä hetkellä psyykkisesti ja henkisesti paremmin kuin koskaan. Kiitos sen, että ulkoilen ja liikun päivittäin.

Äiti 25v, lapset 3kk ja 3v


Kuka olet ja ketä kuuluu perheeseesi?
- Perheeseen kuuluu minä, aviomies ja kaksi tyttö 2kk ja kohta 3v.

Käytkö töissä? Jos et, olisiko tarkoitus palata töihin?
- Äitiyslomalla ja tarkoitus palata töihin 2016 syksyllä jos kaikki menee suunnitelmien mukaan.

Mitä mieltä olet väitteestä "Lasten, etenkin pienten lasten, vanhempana ei ehdi liikkua!" ?
- Kyllä pienen/pienten lasten vanhempana kerkee liikkumaan, se on vain järjestely kysymys ja omasta motivaatiosta kiinni.

Sinulla on pieni lapsi, miten uskot imetyksen vaikuttavan ruokavalioosi ja liikkumiseesi?
- Imetyksen aikana täytyy kiinnittää paljon huomiota juomiseen, olen aina ollut todella huono juomaan vettä niin sitä harjoitellaan edelleen. Imetys ei sinänsä vaikuta ruokavaliooni. Yritän syödä monipuolisesti ja riittävästi. Liikkumiseen ei vaikuta millään tavalla, koska tyttö osaa syödä tuttipullosta.

Millä tavoin sinä harrastat liikuntaa?
- Tällä hetkellä liikkuminen ei ole sen ihmeellisempää kuin esikoisen kanssa riehumista ja käveleminen. Nyt kun synnytyksestä on kulunut jo aikaa niin tarkoitus olisi päästä ihan urheilemaan.

Kuinka usein harrastat liikuntaa viikossa?
- Pyrin siihen, että kävelyllä tulisi käytyä ainakin pari kertaa viikossa. Lasten kanssa kun on kävelemässä sitä ei voi edes kävelyksi sanoa, koska esikoisen pitää tutkia jokainen oksa ja männynkäpy.

Millaisia liikuntavälineitä sinulla on kotona ja käytätkö niitä? Kuinka usein?
- Liikuntavälineistöstä löytyy jumppapallo, kuminauha ja 5kg käsipainot. Niitä ei ole tullut vielä käytettyä, mutta 5kg ja 13kg "kahvakuulia" tulee kyllä pyöriteltyä.

Miten pidät ruokavaliopuolen kunnossa?
- Aikaisemmin ruokavalio on ollut ihan retuperällä, mutta reilu kk sitten rupesimme mieheni kanssa katsomaan syömisiämme, oikeat annoskoot, riittävästi kasviksia, oikeat ruokarytmit ja jättämään herkut pois. Nyt on huomannut pientä lipsumista ja täytyykin taas palata ruotuun.

Käytätkö lisäravinteita?
- En käytä lisäravinteita. Hörhöönnyn sellaisiin tosi usein, mutta ne usein jäävät kasppiin nököttämään. Pillereitä olen huono ottamaan ja jauheet melkeinpä aina maistuvat omaan suuhun ihan kauheilta.

Onko sinulla esimerkiksi personal trainer?
- Ei ole personal traineria, mutta semmosta olisi kiva päästä kokeilemaan.

Mistä löydät motivaation kiireisimpinä aikoina?
- Kiireisinä aikoina, kun motivaatio on hukassa selailen fitness-lehtiä, luen kuntoiluun ja hyvinvointiin liittyviä blogeja ja katson painonpudotus ohjelmia. Ne auttavat buustaamaan eteenpäin.

Mitä luulet, "kärsiikö" lapsesi siitä että pidät itsestäsi huolta liikunnalla?
- En usko, että lapseni "kärsivät" siitä, että liikun. Heillä on myös isä joka pitää heistä huolta ja iskäkin saa lapsilta jakamatonta huomiota.

Miten aiot jatkaa tätä elämäntapaa töihin palattuasi?
- Töihin palattua olla aluksi hankalaa löytää sitä aikaa liikunnalle ja perheelle, mutta toisaalta työ tuo arkeen sen oman rytmin mitä ei kotona ollessa ole.

Miten pystyt tähän kaikkeen?
- Aina ei pysty, ei jaksa eikä halua eikä se oli väärin, koska miellytän liikuntatottumuksilla vain itseäni niin sen ei pitäisi olla keneltäkään muulta pois jos lojun sohvan nurkassa karkkipussi kainalossa.

Mitä sanoisit muille äideille, tai miksei isillekin, vastaavassa elämäntilanteessa?
- Älkää olko liian ankaria itsellenne.

Isä 30v, lapset 5v ja 7v


Kuka olet ja ketä kuuluu perheeseesi?
- 30 vuotias mies, opiskelija ja 2 pojan isä

Miten osallistut arkeen lasten kanssa?
- Minulla on lapsista yhteishuoltajuus entisen puolisoni kanssa ja lapset ovat luonani joka toinen viikko, joten hyvin tiivisti noina aikoina.

Monesti väitetään että isät kyllä kerkeävät kun äidit hoitavat lapset. Mitä olet mieltä tästä väitteestä?
- Joka toinen viikko kun on "yksinhuoltaja", niin kerkeän siinä missä naisetkin. Onneksi minulla on avopuoliso joka mahdollistaa sen että voin treenata 3x viikossa n. 1,5h. Aamu- ja iltalenkit hoidan kun lapset ovat nukkumassa.

Käytkö töissä?
- Opiskelen täyspäiväisesti.

Mitä mieltä olet väitteestä "Lasten, etenkin pienten lasten, vanhempana ei ehdi liikkua!" ?
- Onhan se toki haasteellisempaa, mutta monessa liikuntakeskuksessa on nykyään lapsiparkit ja ainahan voi lenkkeillä rattaiden kanssa, jos on niin pieniä lapsia, tai ottaa lapset mukaan liikkumaan. Omat muksut esim. rakastavat seinäkiipeilyä ja on todella hyvä ja kokonaisvaltainen liikuntamuoto.

Millä tavoin sinä harrastat liikuntaa?
- 3x viikossa kuntosali + aamu- ja iltalenkit + 5/7 päivänä viikossa aamuisin 25min vatsatreeni.

Kuinka usein harrastat liikuntaa viikossa?
- Laske edellisestä :)

Millaisia liikuntavälineitä sinulla on kotona ja käytätkö niitä? Kuinka usein?
- 20kg käsipainosetti ja jumppamatto.

Miten pidät ruokavaliopuolen kunnossa?
- Käytän sulamoa kaloreiden ja makrojen laskemiseen ja suunnittelen syömisiäni jonkin verran etukäteen. Pyrin tekemään kaiken ruoan alusta loppuun ja käyttämään mahdollisimman vähän puolivalmisteita tai eineksiä ja teen ruokaa jota koko perhe syö.

Käytätkö lisäravinteita?
- Tällä hetkellä kreatiini + aminohapot + palautusjuoma

Onko sinulla esimerkiksi personal trainer?
- Nykyään personal traineriksi pääsee rahalla, joten liikenteessä on monenlaista vipeltäjää. En jaksa alkaa seulomaan osaavaa joukosta joten en ole ajatellut kokeillakaan.

Mistä löydät motivaation kiireisimpinä aikoina?
- Katson kuvaa jossa olin +50kg. Potkii kummasti lenkille. :)

Mitä luulet, "kärsivätkö" lapsesi siitä että pidät itsestäsi huolta liikunnalla?
- En usko. Toivon että terveelliset elämäntavat tarttuvat ja pysyvät mukana myös teini-iälle asti.

Miten pystyt tähän kaikkeen?
- Päättäväisyydellä ja perheen tuella.

Mitä sanoisit muille äideille, tai etenkin toisille isillekin, vastaavassa elämäntilanteessa?

- Älä etsi tekosyytä olla tekemättä, etsi mielummin syy tehdä.




Elämä ei aina ole helppoa jne jne mutta se on valintoja täynnä. Niinkuin huomaat, äidit ja isätkin voivat liikkua ja pitää itsestään huolta! Nyt loppu se kitinä! ;)

In the future.. Suunnitteilla lisää arvontaa ja sen semmosta lähiaikoina kun vaan saan aikaiseksi.. Stay tuned.


Love,
Me


P.S. Löysin kengät häihin - vieläpä aivan minun näkööööset.. ;) <3


2 kommenttia:

  1. Kyllä mä oon ite ainaki enemmän oll ulkona kuin koskaan, sinä aikana kun olen seurustellu miehen kanssa jolla on lapsi.

    Ja oon myös ylpeä itsestäni, lähdin eilen lenkille, vaikka se oli vain parin kilsan, ihan vaan mielijohteesta kun teki mieli! Reipasta kävelyä ja hyvää musiikkia ni se meni nopeasti. Tästä on hyvä alottaa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itsekin olen huomannut olevani aktiivisempi lasten ansiosta ja lapset vain nauttivat seurasta leikeissään jne!

      Siitä se lähtee! Pienin askelin, ei sen lenkin tarvitse olla pitkä kun sinne vaan saa aikaiseksi lähteä. Sitten huomaakin jo kuinka kiva fiilis siitä tulee!

      Poista