keskiviikko 13. tammikuuta 2016

Peruskestävyystreenien vaikutukset - OSA 1

Futrex


Eilen olikin sitten tuomionpäivä, jolloin tehtiin 3kk jakson jälkeen Futrex kehonkoostumusmittaus. Jännityksellä (Lue: Kauhulla) odotin tuloksia, koska vaikka ensimmäiset 2kk reenasinkin hullunkiilto silmissä, viimeinen lusmuilukausi olisi voinut tehdä tuloksesta oikeasti masentavan.

Futrex mittaus tehtiin hauiksesta ja toimii NIR (near infra red) teknologialla, eli aivan toisella tavalla toimiva systeemi kuin Inbody720. Tiesin jo Tommin (Kisakunto) kertoman perusteella, että esim rasvaprosentti voi Futrexissa olla korkeampi kuin Inbodyssä ja niinhän se oli ekassakin mittauksessa. Mitä ne tulokset sitten kertoivat? Pistän tiedot nyt sitten ihan nähtäville: Perusarvo = Mitatut tulokset lokakuu 2015, Tämänhetkiset arvot = Mitatut tulokset Tammikuu 2016, Muutos = Muutos

Minusta lisätekstit tuloksissa on aika hienosti ilmaistu ja tarpeeksi näkyvällä, toisinkuin Inbody mittauksen tuloksissa. Tässä on otettu esimerkiksi huomioon BMI:n merkityksen "turhuus" korkean lihasmassan omaavilla henkilöillä, which is nice vaikken siihen ryhmään itse kuulukaan.


Paino siis putosi - vähän liikaakin, oman kurittomuuteni takia. Yksi tavoitteistahan oli saada putoaminen loppumaan ja kääntää se hitaaksi nousujohteeksi. Ensimmäisen 2kk aikana sain sen pidettyä kurissa ja jopa hieman nousemaan, mutta joulukuu teki tepposensa. Rasvat tulivat nätisti alas ja toisessa raportissa näkyy hyvin että rasvaa on lähtenyt enimmäkseen ylimääräiset rasvat kohdan alta, jei! Tässä näkyy, että rasvaton massa on pienentynyt, prosentuaalisesti kuitenkin plussan puolella, mutta toisenlaisesta raportista selviää, että lihasproteiinia olisi tullut lisää 0,1kg. Tämä osio harmitti, myönnän. Olisin todella toivonut jotain jäätävää määrää lihasta lisää, mutta ehkä se olikin liian iso haave. Toki se olisi ollut edes hieman parempi jos tuo viimeinen kuukausi olisi mennyt suunnitelmien mukaan.. Olen silti positiivisesti yllättynyt näistäkin tuloksista.

PK-treenin vaikutukset - OSA 1


En ollut aikaisemmin keskittynyt sykealueisiin (Vaikka sykkeitä olin jo aikaisemmin mittaillut..) tai perehtynyt peruskestävyys -aiheeseen, kunnes Tommi kertoi aiheesta lisää, kuinka tärkeää se onkaan, ja laittoikin liikuntaohjelmaani pk-treenejä, koska tähän asti olen treenannut lähes kokoajan maksimisykkeillä. Tämän 3kk jakson aikana tein säännöllisen pk-treenin tietyllä sykealueella, väh. 1,5h kerralla kuntopyörällä matalilla sykkeillä. Nämä sykealueethan ovat yksilöllisiä ja itsellä ne oli extra alhaiset (Oli pystyttävä alle 105ssä), joka tuotti välillä polkiessa huokailuakin.

En ollut alussa täysin vakuuttunut pk:n tarpeellisuudesta, mutta jo tämä Futrex todistaa osan sen tuomista plussista: Rasvaa on palanut ja vieläpä oikeista paikoista. Aikaisemmin tehtyjen inbodyjen tietojen mukaan minulta lähti laihtuessa paljon myös lihasta, ei vain rasvaa, nyt ei sentään ollut kadonnut kuin rasvaa ja hienosti olikin kadonnut. Eli mihin tulokseen pääsemme? PK kannattaa ja Tommi puhui pelkkää asiaa jälleen !

Osa 2 aiheesta tulee, kun saadaan tehtyä uusi Aerolution testi, jossa selviää onko hapenottokyky ja sykealueet parantuneet - sitä mielenkiinnolla odottelen.

Back in business (Taas?)


Kyllä vain, sain itseäni niskasta kiinni ja olen käynyt kiltisti salilla nyt tauon jälkeen. Hyvältä on tuntunu, järkyttäviä reenin jälkeisiä lihaskuja lukuunottamatta, ja taas on motivaatiota painaa eteenpäin kaikin mahdollisin keinoin. Silmissä kiiluu Tough Viking Helsinki 2016 ja se kuinka en aio kiertää yhtäkään perkeleen estettä! Tämä tarkoittaa kovaa reeniä sekä juoksun, että lihaskunnon saralla.. Kunpa tämä motivaatio nyt pysyisi taas hieman pidempään!

Seuraavaan kertaan..

Love,
Me

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti