maanantai 7. maaliskuuta 2016

Rapakunnosta puolimaratonille 1 + Synttäritarjous!


Viikko 1: Completed



Viikko 1 "makrot"
Ensimmäinen viikko projektissa "Rapakunnosta puolimaratonille" on nyt takana ja tästä on hyvä jatkaa etieppäin.

2 x juoksua, 2 x peruskestävyyttä ja 2 x kuntosalia - akka on ehkä vähän poikki ja lihakset pyytää armoa, mutta sitä ei anneta. Nyt on tavoitteet korkealla ja niitä tavoitellaan kaikin voimin, kesäkuussa voi sitten hetken relata.


Havaintoja juoksuharrastusta aloittelevalta


1. Nesteytyksestä on pidettävä huolta. Mie meinasin kuivua kasaan alta viikossa, jonka seurauksena mm. oma hiki tuntui iholla hapolta. Onneksi KPK 24/7 pelastaa aina, ja sain hyvät vinkit asian korjaamiseen: Suolaa ja elektrolyyttejä, koska nestettä mie kyllä kittaan. Minulle näyttäs riittävän tuo suola, koska vaihdoin ruokasuolan merisuolaan ja olen nyt pyrkinyt käyttämään sitä lähemmäs 10g päivässä 3-5g sijaan ja alkaa jo vähän helpottaa. Suola siis ehkä oikeasti auttaa imeyttämään sitä nestettä kehoon, ja se näkyy jo myös painossakin..

2. Kengät, ja jopa sukat, pitää olla oikeanlaiset. Tuli havaittua, että mm. sukalla on vaikutusta jalkojen kipuiluihin juostessa, ainakin näin alkuvaiheessa. Ostin Niken juoksusukat ja kun aloin käyttää niitä juostessa rupesi jalkapohjat/jalan sisäsyrjät kipeytymään aika pahasti. Myös kenkien sitomista saa reenata pariin otteeseen ennenkuin on hyvä, koska kiukku kyllä tulee jos vähänkin painaa jostain.

3. Ruokavalio vaikuttaa suuresti tuloksiin. Olet mitä syöt? Huomasin myös, että edellisen 24h syömiset vaikuttavat jopa suuresti sykkeisiin ja jaksamiseen. Ravintoaineiden oikea tasapaino jne on oltava kohdillaan ja pysyttävä samankaltaisina, että tuloksia voi millään tasolla verrata toisiinsa. En myöskään enää ikinä lähde 200kcal aamupalan jälkeen tunnin lenkille matolle, kuolema meinas tulla. Oikeanlaista ruokaa koneistoon tarpeeksi niin hyvä tulee.

4. Se ottaa aikansa, kun tottuu. Tässä on viikossa käyty läpi aikasta monen lihaksen kipeytyminen, lonkan jumit jne. Ensin veti jumiin takareidet ja persus, sitten etureidet salin jälkeen ja sitten vuorossa oli alaselkä.. Nyt kipeenä on lonkka/lonkankoukistajat ja tuntuu, että siellä suunnalla onkin jonkinlainen lukko. Odotan kovasti sitä hetkeä, kun kroppa hyväksyy tämän uuden harrastuksen ja lakkaa kipeyttämästä paikkoja.. Ehkä sitten, kun on käyty koko kroppa läpi?



Paljon onnea vaan, paljon onnea vaan..


Blogin ensimmäisestä postauksesta (tällä kolmannella "aloituskerralla") tulee sunnuntaina vuosi täyteen eli blogi on pian 1-vuotias! Sen kunniaksi Torikadun Liikuntakeskus tarjoaa Teille lukijoille 2kk kuntosalikortin tarjoushintaan. Mainitsemalla Torikadun tiskillä koodisanat "New Life blogi", saat 2kk kuntosalikortin hintaan 78e (Normihinta 92e). Tarjous koskee vain 2kk korttia, yksi kortti per asiakas ja se on voimassa tämän viikon (7.3-13.3.2016). Kortti on siis ostettava tällä viikolla ja laitettava voimaan viimeistään 15.3!

Katsotaan keksinkö jotain muutakin kivaa ensimmäisten synttäreiden kunniaksi! Kiitos kaikille lukijoille tässä vaiheessa ja toivottavasti pysytte jatkossakin kuulolla!

Love,
Me

2 kommenttia:

  1. Mitä sun 2xperuskestävyyttä sisältää?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Molemmilla kerroilla vähintään 1h pk-sykealueella kävelyä - tällä hetkellä. Miun PK-alue päättyy 120 eli sykkeet on oltava alle sen, muttei liian paljon alle. :)

      Poista